Rozhovory s odborníky na téma „Epilepsie, dítě a škola“
Chtěla bych více informací od rodičů
Mgr. Jitka Špoutilová je učitelka na speciální základní škole a s epileptickými záchvaty se ve třídě setkává pravidelně. Epilepsie pro ni při učení a dalších aktivitách není překážka. Jména a další údaje důvěrného charakteru jsou z důvodu anonymity změněny.
Učitelé se pořád bojí mít dítě s epilepsií ve třídě. O diagnóze je dobré mluvit prožitkem
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph. D. je vyučují na Katedře speciální a inkluzivní pedagogiky na Masarykově univerzitě. Ve svých akademických pracích se mimo jiné specializuje na intervenci žáka s epilepsií a tuto problematiku také vyučuje pro studenty bakalářského a magisterského programu speciální pedagogiky. Epilepsie je podle ní pro pedagogy stále problém. Důvodem je nedostatek informací a z toho pramenící obavy. Řešením je kooperace rodičů se školou a správně nastavená komunikace. Učitelé by se strachu mohli zbavit za pomoci krátkých srozumitelných letáčků s potřebami všech žáků. Seznámit děti o spolužákově epilepsii je podle pedagožky nejlepší prožitkem. Jedině tak člověk opravdu pochopí, jaké je to žít s nějakým hendikepem.
Školní psycholog není jen podpora pro děti, ale také pro pedagogický personál. Jeho postoj by měl být neutrální
PhDr. Lenka Hulanová je psycholožka a psychoterapeutka. Od listopadu 2012 Lenka pracuje také jako školní psycholog na základní škole v Radotíně. V roce 2016 navázala bližší spolupráci s naší neziskovou organizací Společností E, kde mimo jiné vede druhým rokem virtuální skupiny, ve kterých se setkávají lidé s epilepsií a sdílí své každodenní problémy.
Epilepsie sedmiletého Kubíka omezuje ve všem
Marcela pečuje o syna Kubíka, který onemocněl specifickým epileptickým syndromem Dravetové. První záchvat prodělal už jako šestitýdenní miminko. Jak to má Kubík s touto zákeřnou a nevyzpytatelnou nemocí? Jak často má epileptické záchvaty? Dozvíte se také, jakou základní školu rodiče Kubíkovi vybrali a proč a jak se mu dařilo v první třídě.