Etický kodex sociálních pracovníků Společnosti E
Při práci s člověkem s epilepsií vnímáme konkrétní omezení z epilepsie plynoucí, ale protože nemoc nezabírá celou identitu člověka, hledáme kapacity, možnosti a síly každého, kdo se na nás obrátí. V přímé spolupráci s lidmi s epilepsií zmocňujeme, posilujeme a aktivně podporujeme participaci lidí na řešení nepříznivé životní situace.
Ve své práci uplatňujeme následující etické a metodické zásady sociálního pracovníka:
- Sociální pracovník a další pracovníci Společnosti E znají právní rámec, svoje pravomoci a odpovědnost vyplývající zejména z
- Listiny základních práv a svobod,
- Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením,
- Občanského zákoníku,
- Etického kodexu sociálního pracovníka ČR,
- uzavřených smluv.
- Sociální pracovník a další pracovníci Společnosti E znají a uvědomují si a reflektují
- svoje hranice, včetně hranic své odpovědnosti vůči člověku, kterému poskytuje podporu,
- svoje stereotypy,
- svoji vůli, práva, a preference,
- hodnoty a to, jak vlastní hodnotové nastavení může ovlivňovat informace, možnosti řešení atd., nabízené podporovanému člověku,
- případný střet zájmů.
- Sociální pracovník a další pracovníci Společnosti E znají a aktivně zjišťují
- vůli, preference a hodnoty podporovaného člověka a vnímá jejich význam pro každodenní život a řešení situace,
- kontext rozhodování podporovaného člověka,
- zda jsou respektována práva podporovaného člověka,
- zda podporovaný člověk rozumí důsledkům navržené spolupráce a svých rozhodnutí,
- jak je podporovaný člověk spokojen s důsledky svého rozhodnutí a spolupráce se sociálním pracovníkem, zda rozhodnutí a spolupráce splnili jeho očekávání a vedli k zamýšlenému cíli.
- Sociální pracovník a další pracovníci Společnosti E znají a berou vážně člověka, kterému poskytují podporu, což znamená, že
- aktivně mu naslouchají,
- učí se porozumět významům jeho sdělení v kontextu toho, jak jej poznali,
- dbají na jeho názory a soustavně k nim přihlíží,
- přihlíží k informacím důležitým pro jeho rozhodování a vzájemnou spolupráci a k možnostem a rizikům různých variant řešení a důsledkům spojeným s rozhodnutím a spolupráci se sociálním pracovníkem.
- Sociální pracovník a další pracovníci Společnosti E zajišťují, aby člověk, kterému poskytují podporu, rozuměl
- informacím potřebným pro realizaci podpory, spolupráce a rozhodování,
- způsobům, jimiž lze podle zkušeností naplnit vůli, preference, práva podporovaného člověka,
- jiným možnostem a dalším informacím, postaví-li se do cesty překážka,
- a znal také další spojence pro učinění a prosazení rozhodnutí člověka a spolupráce,
- zdrojům vzájemné podpory lidí v obdobné situaci (peer podpora),
- variantám řešení,
- příčinám problému,
- řešením, které naplní vůli a preferenci při minimálních rizicích,
- a hledal odpovídající cesty řešení rozporu, pokud vznikne mezi ním a podporovaným (včetně pomoci dalšího (nezávislého) člověka).
- Sociální pracovník a další pracovníci Společnosti E znají a vytváří prostředí pro spolupráci tím, že v souladu s vůlí člověka
- propojují další relevantní osoby v případech, kdy je to zapotřebí,
- organizují setkání se všemi, kdo mohou pomoci,
- domlouvají se na pravidlech poskytování podpory.
- Sociální pracovník a další pracovníci Společnosti E znají a aktivně pomáhají podporovanému prosadit jeho práva, vůli a preference, aby mohl
- uskutečnit svá rozhodnutí a kroky k nim vedoucí,
- udržovat si naději na změnu k lepšímu,
- budovat vlastní sebedůvěru, zdatnost a odolnost.
Inspirací a zdrojem nám pro vytvoření Etických a metodických zásad byl QUIP, z. ú.