S epilepsií v práci: Žádná křeč!
Jitka Jarolímková
V roce 2024 měla Společnost E možnost ve spolupráci s herci Divadla D21 natočit dvě osvětová videa na téma zaměstnávání lidí s epilepsií. Projekt vznikl za podpory Nadace ČEZ. Obě videa nesou název S epilepsií v práci: Žádná křeč! a s nadhledem i respektem otevírají téma začlenění lidí s epilepsií do pracovního prostředí.
Cílem videí je motivovat zaměstnavatele, aby dali lidem s epilepsií šanci uplatnit se na trhu práce.
První video prezentuje situaci během pracovního pohovoru. Uchazeč o práci otevřeně a s jistou dávkou odvahy sděluje personalistce a budoucímu nadřízenému, že žije s epilepsií. Namísto obav ale přichází věcná domluva. Společně sestavují tzv. akční plán – praktický dokument, který slouží jako přehledný návod pro zaměstnavatele i kolegy člověka s epilepsií. Obsahuje základní informace o epilepsii, první pomoc při záchvatu, jasné pokyny, kdy volat sanitku, i případná specifika a potřeby konkrétního člověka. Ve videu je uvedena například citlivost na horko. Důležitá je také zmínka toho, co pomůže po záchvatu, například klidné místo k odpočinku či jak jinak přizpůsobit pracovní prostředí, třeba odstraněním ostrých předmětů.
Druhé video ukazuje první den v nové práci. Nový kolega s epilepsií seznamuje ostatní se svým akčním plánem, aby věděli, jak v případě potřeby reagovat na záchvat. Vysvětluje například, že pokud by působil „zaseknutě“ a nereagoval na okolí či podněty, je potřeba ho položit na zem, aby se předešlo zranění. Upozorní na čtyři základní kroky první pomoci:
1. odstranit nebezpečné předměty z okolí
2. sledovat čas (záchvat by neměl trvat déle než 5 minut)
3. vložit něco měkkého pod hlavu a vyčkat než záchvat odezní
4. po záchvatu je důležité zkontrolovat dech a volat záchranku jen tehdy, pokud dojde ke zranění, zástavě dechu nebo záchvat trvá déle než 5 minut
Kolegům také ukáže, kde najdou SOS medikaci.
Díky akčnímu plánu, jehož přípravu doporučujeme všem zaměstnavatelům a zaměstnancům s epilepsií, mají všichni jasný návod a oporu v tom, co dělat a nemusí se tak bát neznámého. Základem je otevřená komunikace a důvěra.